کشاورزی قراردادی، تضمین پایداری تولید در مازندران
نوشته شده توسط : شیما شریفی

خبرگزاری فارس سرویس اقتصادی| کشت قراردادی محصولات کشاورزی به عنوان نسخه نجات‌بخش ارتقاء سطح معیشت کشاورزان و عامل اصلی افزایش تولید است و رسیدن به پیشرفت و پایداری تولید استان در گرو اجرای کشاورزی قراردادی است.

اگر به دنبال این هستیم کشاورزی از حالت سنتی خارج و به سمت اقتصاد محور سوق پیدا کند باید محصولات کشاورزی استان به سمت و سوی اجرای کشت‌های قراردادی رود؛ کشاورزی قراردادی را می‌توان بازوی اجرایی در اجرای الگوی کشت نام برد.

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش قدرت خرید را می‌توان از جمله مزایای کشت قراردادی عنوان کرد که با اجرای این کار قدرت خرید کشاورزان برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی افزایش می‌یابد.

به همین منظور معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس اظهار کرد: کشاورزی قراردادی از طرح‌های مورد تاکید وزیر جهاد کشاورزی است که از آن به عنوان یکی از آیتم‌های ارزیابی سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نام برده شده است.

عایق استخر خاکی

مجید بهادری ادامه داد: کشاورزی قراردادی فرآیند تولید محصولات کشاورزی بین تولیدکننده و خریدار است و تضمینی برای پایداری تولید است.

وی با بیان اینکه مزیت کشت‌های قراردادی این است که بخش خصوصی بخشی از هزینه‌های کاشت را برعهده می‌گیرد و در پایان کار محصول را از کشاورز خریدار می‌کند، گفت: در اجرای کشت قراردادی تامین و توزیع نهاده‌ها بر عهده شرکت‌های خدمات حمایتی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: برای انجام این‌کار پاداش‌های بهره‌وری شامل یارانه انتقال دانش، یارانه آزمون آب و خاک و گیاه، تسهیلات بانکی و یارانه بیمه از سیاست‌های حمایتی طرح کشاورزی قراردادی است که برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

بهادری با بیان اینکه مجری طرف قرارداد با کشاورز موظف به پرداخت بهای نهاده‌ها به شرکت خدمات حمایتی است، افزود: برای اجرای طرح کشت قراردادی محصولات کشاورزی تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ ۱۲ درصد به مجریان غیر دولتی کشاورزی قراردادی تعلق می‌گیرد.

عباسعلی وفایی نژاد مدیرکل غله مازندران در گفت‌و‌‌گو با فارس با بیان اینکه هفت استان به عنوان استان‌های محوری و پایلوت کشاورزی قراردادی انتخاب شدند، گفت: کشاورزی قراردادی در مازندران به شکل‌های مختلف اجرا می‌شد و در حال حاضر به شکل سازمانی درآمده و دارای پشتیبان است و دستورالعمل‌های لازم برای اجرای این کار تدوین و ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: مازندران از جمله استان‌هایی است که فضای خوبی برای اجرای کشاورزی قراردادی دارد و می‌تواند از استان‌های موفق در اجرای این دستورالعمل باشد.

مدیرکل غله مازندران اظهار کرد: اداره کل غله مازندارن آمادگی دارد ۲۰ درصد گندم تولیدی را از سوی کارخانه‌های آرد استان مورد استفاده صنف صنعت قرار دهد.

انتهای پیام/۸۶۰۳۵/غ

 

منبع فارس نیوز

 




:: برچسب‌ها: ژئوممبران , ورق عایق , ورق ژئوممبران , عایق استخر , فولاد , ورق استخر , عایق ژئوممبران ,
:: بازدید از این مطلب : 407
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 29 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: